Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)
Χρόνια αναπτυξιακή διαταραχή οργανικής αιτίας, η οποία επηρεάζει σοβαρά πολλούς τομείς λειτουργικότητας του ατόμου και δημιουργεί δυσκολίες στο ίδιο το άτομο (Harpin, 2005). Σύμφωνα με τον ίδιο ερευνητή το παιδί προσχολικής ηλικίας με ΔΕΠ-Υ μπορεί και ξεχωρίζει. Τα νήπια που ανήκουν σ’ αυτήν την κατηγορία είναι:
Ø  υπέρ του δέοντος παρορμητικά και υπερκινητικά
Ø  ιδιαίτερα τολμηρά χωρίς αίσθηση του φόβου
Ø  επιρρεπή στα ατυχήματα
Ø  έχουν μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες
Ø  δε λειτουργούν σε ομαδικές δραστηριότητες
Øπαρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου που σχετίζεται με ελλιπή φωνολογική ενημερότητα
Ø  καβγαδίζουν συχνά
Ø  είναι προκλητικά
Ø  θυμώνουν εύκολα και με ιδιαίτερη ένταση.
Ø Επίσης, στην προσχολική ηλικία η ΔΕΠ-Υ συνήθως συνοδεύεται από συμπτώματα αντιδραστικής, προκλητικής, αντικοινωνικής συμπεριφοράς και η πιο κοινή συννοσηρότητα που εμφανίζεται αυτήν την περίοδο είναι με την Εναντιωτική Προκλητική Διαταραχή (Sonuga-Barke, Auerbach, Campbell, Daley & Thompson, 2005). 

Κριτήρια Διάγνωσης

Σύμφωνα με το πρόσφατο Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών DSM-V (APA, 2013) πρέπει τα συμπτώματα να ήταν παρόντα πριν από το δωδέκατο έτος της ηλικίας. Η διαταραχή διακρίνεται σε δυο ομάδες: α) της απροσεξίας και β) της υπερκινητικότητας – παρορμητικότητας. Σε κάθε ομάδα πρέπει να πληρούνται έξι τουλάχιστον κριτήρια διάγνωσης, να έχουν επιμείνει το λιγότερο έξι μήνες (ανάλογα με τον κυρίαρχο τύπο), να προκαλούν στο παιδί δυσκολίες δυσανάλογες σε σχέση με το αναπτυξιακό του επίπεδο και να του δημιουργούν προβλήματα λειτουργικότητας τουλάχιστον σε δυο τομείς (για παράδειγμα σχολείο και οικογένεια).

Ανάλογα με τον αριθμό των κριτηρίων γίνεται λόγος για:

Ø  ΔΕΠ-Υ με Προεξάρχοντα τον Απρόσεκτο Τύπο (6 ή περισσότερα συμπτώματα της ομάδας Α)
Ø  ΔΕΠ-Υ με Προεξάρχοντα τον Υπερκινητικό – Παρορμητικό Τύπο (6 ή περισσότερα συμπτώματα της ομάδας Β)
Ø  ΔΕΠ-Υ Συνδυασμένος Τύπος (6 ή περισσότερα συμπτώματα της ομάδας Α και Β)

Ενδεικτικά τα συμπτώματα κατά το DSM-V είναι τα εξής:

Α. Απρόσεχτος Τύπος

Ø  Δεν προσέχει λεπτομέρειες και κάνει συχνά λάθη απροσεξίας στη σχολική εργασία ή σε άλλες δραστηριότητες π.χ. παραβλέπει τις λεπτομέρειες στην εργασία του

Ø  Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του π.χ. όταν του διαβάζουν για πολύ ώρα

Ø  Δεν προσέχει όταν του μιλάνε π.χ. φαίνεται το μυαλό του να είναι αλλού ακόμα και αν δεν υπάρχουν περισπασμοί

Ø  Δεν ακολουθεί πιστά οδηγίες και αποτυγχάνει να ολοκληρώσει τις εργασίες του σχολείου π.χ. ενώ ξεκινά μια εργασία γρήγορα αποπροσανατολίζεται

Ø  Παρουσιάζει οργανωτικές δυσκολίες π.χ. αργεί να ολοκληρώσει μια εργασία ή κάνει προχειροδουλειές

Ø  Αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν πνευματική εργασία και προσπάθεια π.χ. δεν κάνει τις σχολικές εργασίες του στο σπίτι

Ø  Χάνει πράγματα απαραίτητα για τις εργασίες του π.χ. χάνει τα μολύβια του, τα χαρτιά του κ.λ.π.

Ø  Διασπάται από εξωτερικά ερεθίσματα π.χ. θορύβους

Ø  Ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες π.χ. ξεχνά τις ρουτίνες του

Β. Υπερκινητικός – Παρορμητικός Τύπος

Ø  Κινείται άσκοπα και κουνά νευρικά χέρια και πόδια

Ø  Αδυνατεί να καθίσει στη θέση του για πολλή ώρα

Ø  Τρέχει, σκαρφαλώνει, στριφογυρνάει με τρόπο ανάρμοστο για την περίσταση

Ø  Δεν παίζει ήσυχα και δυσκολεύεται να συμμετέχει σε ήρεμες δραστηριότητες

Ø  Βρίσκεται σε διαρκή κίνηση (on the go) όπου κι αν βρίσκεται π.χ. την ώρα του φαγητού δεν κάθεται ήρεμα στη θέση του για όσο διάστημα χρειάζεται

Ø  Μιλάει συνέχεια

Ø  Απαντά απερίσκεπτα προτού ακούσει την ερώτηση π.χ. διακόπτει τους άλλους όταν μιλάνε

Ø  Δεν περιμένει τη σειρά του π.χ. στο τρενάκι

Ø  Ενοχλεί και διακόπτει τις δραστηριότητες των άλλων π.χ. αρπάζει και χρησιμοποιεί τα πράγματα των άλλων χωρίς να τους ρωτήσει, παρεισφρέει στα παιχνίδια των άλλων


Βιβλιογραφικές αναφορές

American Psychological Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association. Πηγή http://www.google.gr/books?hl=el&lr=&id=_VzzAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=changes+from+dsm-iv-tr+to+dsm-v
Harpin, V A. (2005). The effect of ADHD on the life of an individual, their family, and community from preschool to adult life. Arch Dis Child,90:2–7, doi: 10.1136/abc.2004.059006. Πηγή http://adc.bmj.com/content/90/suppl_1/i2.full
Sonuga-Barke, E., Auerbach, J., Campbell, S., Daley, D. & Thompson, M. (2005). Varieties of preschool hyperactivity: multiple pathways from risk to disorder. Developmental Science, 8:2, pp 141 – 150, doi: 10.1111/j.1467-7687.2005.00401.x Πηγή http://onlinelibrary.wiley.com


Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Του φεγγαριού το δίχτυ



Μια χρυσοφεγγαρένια ονειροπαγίδα για να κρατάει μακριά τους εφιάλτες των παιδιών!
Ένα  μελωδικό νανούρισμα για όνειρα γλυκά σαν καραμέλα!!!

Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

«Τα Δικαιώματα των Παιδιών στην τάξη και στην πράξη».

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της UNICEF «Σχολεία Υπερασπ...: Σας ενημερώνουμε ότι η Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNICEF πραγματοποιεί το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Σχολεία Υπερασπιστές των Παιδιών» , ...

εκπαιδευτικά προγράμματα

Εκδόσεις Σαΐτα: Εκπαιδευτικά προγράμματα από τη Σαΐτα!: Η Σαΐτα υποδέχεται την καινούρια σχολική χρονιά με εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζονται με αφορμή επιλεγμένα παραμύθια που φιλοξενο...

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές

Sunny Day Family: Make Santa's Mailbox: My boys are 2, so they are just starting to understand the idea of Santa and Christmas. It's my favorite holiday, and I wanted to give t...

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές

Sunny Day Family: Footprint Angels with Cotton Clouds: I've been thinking a lot about angel crafts for Christmas this year as it will be the first since my dad passed away. Something about...

Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

ΦΙΛΙΑ- Με την καρδιά βλέπεις καθαρά, την ουσία τα μάτια δεν την βλέπουν....

Ο Μικρός Πρίγκηπας στο σχολείο μας......

Ο Πλανήτης της αλεπούς μονοπώλησε το ενδιαφέρον μας!!!
Πώς βλέπει η καρδιά?  Έχει μάτια? Πώς λέμε αυτά που νιώθουμε? Ποια συναισθήματα γνωρίζουμε? Τα γράψαμε , τα ζωγραφίσαμε.....

Φτιάξαμε πίνακα διπλής εισόδου , πώς νιώθουμε σήμερα?  και χαρακτηρίσαμε τη μέρα μας!!



Διαβάσαμε το παραμύθι "Ο Ερρίκος ψάχνει ένα φίλο"  και γίναμε ντετέκτιβ  και ψάξαμε να βρούμε όσο περισσότερες φορές  μπορούσαμε τη λέξη Φίλος μέσα στο βιβλίο.....

Συζητήσαμε  τι είναι φίλος , βρήκαμε τα χαρακτηριστικά του: 
το μυαλό του έχει ωραίες ιδέες,
τα μάτια του είναι χαρούμενα,
τα αφτιά του πάντα ανοιχτά να μας ακούσουν,
το στόμα του  μιλάει ευγενικά,
η καρδιά του είναι γεμάτη αγάπη,
τα χέρια έτοιμα να μας βοηθήσουν και να μας αγκαλιάσουν,
τα πόδια συνεργάζονται και παίζουν μαζί μας χωρίς να μας χτυπάνε,
όλα τα βάλαμε  στην οδό αγάπης!!!
Φτιάξαμε  τα βραχιολάκια της φιλίας ....
τραγουδήσαμε το "φίλοι για πάντα" ...
 Φτιάξαμε τον πλανήτη της Φιλίας .........και γράψαμε τι νιώθουν οι κάτοικοι....

ακούσαμε , και χορέψαμε το "όπου υπάρχει αγάπη"

Τέλος  φτιάξαμε την πόλη της φιλίας όπου κάθε πράξη φιλίας κερδίζει το νόμισμα της αγάπης  και ο νικητής  είναι ο καλύτερος φίλος της εβδομάδας!!!



Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές 2

Daddy Cool!: 25 Χριστουγεννιάτικες κατασκευές που θα σε σωσουν...:  25 υπεροχες  Χριστουγεννιάτικες κατασκευές  που θα σε σωσουν! 1. Φτιάξε χιονονιφάδες για το παράθυρο σου με σιλικόνη Δειτε εδω ...

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές 1

Daddy Cool!: Χριστουγεννιάτικα Στολίδια απο Μανταρίνια και Πορτ...: Πάρτε ένα κλαδί και τοποθετήστε τα στολίδια σας στην εξώπορτα του σπιτιού σας. Κρεμάστε τα με κλωστή στο χριστουγεννιάτικο δέντρο σας. Σ...

Χριστουγεννιάτικες κατασκευές

Μύρισε  αέρας γιορτινός, Χριστούγεννα  πλησιάζουν και μας παρασύρουν στη μαγεία......
Καλή αρχή με αγάπη και δύναμη!!!!

Daddy Cool!: Χιονομπάλες με φωτογραφίες των παιδιών μας!: Τι λέτε να αρχίσουμε να μπαίνουμε στο κλίμα σιγά σιγά φτιάχνοντας απίστευτες χριστουγεννιάτικες κατασκευές? Χιονομπάλες με φωτογραφί...


Αφού είδαμε , και συζητήσαμε  πάνω στο βίντεο "Τι είναι Δημοκρατία" προέκυψαν  τα Δ της Δημοκρατίας και  της Δικτατορίας..........
.


Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Μια καλημέρα αν ζητάς ......



Μια καλημέρα  με νόημα και πολλά -πολλά συναισθήματα . Μια καλημέρα που μπορεί να γίνει  η αφορμή να βάλουν τα παιδιά τη δική τους ξεχωριστή πινελιά........

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

Τι είναι δημοκρατία...




Ένα βιντεάκι για τη δημοκρατία που επεξεργαστήκαμε και δίνει τη δυνατότητα  να εισάγουμε καταστάσεις προβληματισμού και  να σχολιαστεί από τα παιδιά.
Χρησιμοποιήσαμε τους μαρκαδόρους που είχαν τελειώσει και παίξαμε  με το παρακάτω τραγουδάκι, και αφήσαμε τα παιδιά να πειραματιστούν:

10 μαρκαδόροι στο χεράκι
φτιάξε -φτιάξε σχηματάκι 
1 τετράγωνο και 1 παραλληλόγραμμο

10 μαρκαδόροι στον αέρα 
τρέχα να τα βγάλεις  πέρα.






περιορισμός :οι μαρκαδόροι δεν γράφουν

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014




ΣΧΗΜΑΤΑ




Σήμερα ασχοληθήκαμε με τα σχήματα , κυρίως  με το τετράγωνο και το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο.
Η αφόρμηση δόθηκε από τους κουμπαράδες σπιτάκια που φτιάξαμε, έπρεπε να βάλουμε πόρτες και παράθυρα.
Ανοίξαμε πόρτες , κλείσαμε  παράθυρα , κόψαμε πόρτες και κολλήσαμε παράθυρα.....και φτάσαμε  και στο σχήμα!!!



Πρώτα τα γνωρίσαμε....

 Τα περπατήσαμε.......


Βρήκαμε αντικείμενα με το ίδιο σχήμα....





Διαλέξαμε το σχήμα που μας αρέσει.........

                          Ομαδοποιήσαμε:  κατά σχήμα, χρώμα, μέγεθος.........










Ζωγραφίσαμε τα δικά μας σχήματα....