...Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει, αλλά μια φωτιά που πρέπει ν' ανάψει..."Πλούταρχος"

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014

Έλκηθρο θε να στολίσω......

Ένα διερευνητικό ταξίδι, με μουσική .παραδόσεις, αινίγματα,κατασκευές,ζαχαροπλαστική,εργαστήρια,ήθη και έθιμα παρέα με το φίλο μας τον ΤΙ ΠΟΥ ΠΩΣ ΓΙΑΤΙ? ξεκινήσαμε  σήμερα . Ο ΤΙ ΠΟΥ ΠΩΣ ΓΙΑΤΙ? είναι ένα μικρό αρκουδάκι  γεμάααατο απορίες.....




Τι είναι Χριστούγεννα?
Πού μένει ο Άγιος Βασίλης?
Πώς φτιάχνεται η Βασιλόπιτα και τα μελομακάρονα?
Γιατί στολίζουμε δέντρο?
Έτσι στολίσαμε το έλκηθρό μας , φτιάξαμε το χάρτη της Ελλάδας με τα χεράκια μας, γίναμε ταρανδάκια οδηγοί και ξεκινήσαμε τραγουδώντας να φορτώνουμε έθιμα:
Έλκηθρο θε να στολίσω 
την Ελλάδα να γυρίσω.
Έλκηθρο θε ν' αρματώσω
ΈΘΙΜΑ να το φορτώσω!




1ο Έθιμο : ΚΑΛΑΝΤΑ
Ακούσαμε κάλαντα  από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, πήραμε τα τριγωνάκια μας και τα τραγουδήσαμε , παίξαμε με τη λέξη ( ο καλικάντζαρος  ανακατωσούρας  μπερδεύει τα γράμματα  και εμείς πρέπει να τα βάλουμε ξανά στη σωστή σειρά για να λέει πάλι κάλαντα), γελάσαμε με τις αστείες λέξεις  που φτιάχναμε κατά λάθος. Τέλος μεταφέραμε  την εμπειρία μας στο χαρτί και φτιάξαμε τον πίνακα με τα έθιμα που θα γεμίζουμε σιγά σιγά μέχρι τα Χριστούγεννα.




1ος σταθμός Πελοπόννησος:
Τραγουδάμε τα κάλαντα  της περιοχής και φορτώνουμε  το έλκηθρό μας  με το έθιμο του χριστουγεννιάτικου δέντρου. Στολίζουμε το δέντρο μας  με μπάλες  φτιαγμένες από τα παιδιά και  φτιάχνουμε την κάρτα μας (δέντρο) που θα στείλουμε τις ευχές μας. Παίζουμε μαθηματικό  παιχνίδι στολίζω το δεντράκι με τόσες μπάλες όσες λέει ο αριθμός  και γράφουμε καλή χρονιά στις κάρτες μας.






2ος σταθμός Κρήτη:
Τραγουδήσαμε  τα κάλαντα της Κρήτης και φορτώσαμε το έθιμο του Χριστόψωμου.

3ος σταθμός Ικαρία:
Τραγουδάμε τα κάλαντα της περιοχής και αναφερόμαστε στη γαλοπούλα.

4ος σταθμός Κεφαλονιά:
Γλυκά ........γλυκά........γλυκά!!!!! Μελομακάρονα,κουραμπιέδες και μπισκοτάκια.
Εργαστήρι ζαχαροπλαστικής με γονείς.




5ος σταθμός Στερεά Ελλάδα:
και επειδή ανήκουμε στο γεωγραφικό διαμέρισμα  δώσαμε  ιδιαίτερη έμφαση στα κάλαντα και των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Φορτώσαμε το έθιμο του Άγιου Βασίλη.
Φτιάξαμε παζλ από κουτιά  παίξαμε με τις έννοιες βάζοντας το σάκο σε διάφορες θέσεις , μπροστά-πίσω-πλάι-πάνω-ανάμεσα.Φτιάξαμε από κουτιά pringles άγιο Βασιλάκια που θα τα γεμίσουμε  γλυκά.



6ος σταθμός Μακεδονία:
Τραγουδάμε τα κάλαντα της Μακεδονίας και φορτώνουμε το έθιμο του σπασίματος του ροδιού.
Φτιάχνουμε  γούρια ρόδια από πηλό και γράφουμε μαζί με τους γονείς τα "καλοτυχίσματα" ευχές για το 2015.



7ος σταθμός Θράκη:
Τραγουδάμε  τα κάλαντα και φορτώνουμε  το έθιμο των καλικάντζαρων.
Διαβάζουμε το παραμύθι "Η Μάρω στο μύλο" και το δραματοποιούμε....


Η ΜΑΡΩ ΣΤΟ ΜΥΛΟ


Αφηγητής: Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη
δώσ'  της κλότσο να γυρίσει παραμύθι ν' αρχινήσει.

Αφηγητής: Μια φορά κι έναν καιρό, σ’ έναν μύλο σκοτεινό,
είναι η Μάρω μοναχή της κι έκανε την προσευχή της
το σταράκι ν’ αλεστεί, το σακί μ’ αλεύρι να γεμίσει,
µες στο μύλο μοναχή της έκανε την προσευχή της
πριν νυχτώσει ο θεός τη μέρα στο χωριό της να γυρίσει.

Αφηγητής: Και η Μάρω τραγουδούσε και η ώρα της περνούσε.
Έγνεψε το φεγγαράκι βγήκαν τ' ουρανού τ' αστέρια
και στον πέτρινο το μύλο φτάσαν οι καλικατζάροι.

Αφηγητής: Βγήκανε για να χορέψουν να κρυφτούν μέσα στ' αλεύρι
και να δούνε ποιος τολµούσε µόνος του και ξενυχτούσε!

Αφηγητής: Ανεβαίνουν στις καμάρες κάτω φάνηκε η Μάρω
την κοιτάζουν σαστισμένοι βγαίνουνε και την τρομάζουν
γύρω της χοροπηδάνε και χορεύοντας της λένε:

Καλικάτζαροι: Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις και µα/ζί µας να γλεντή/σεις
Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις και µα/ζί µας να γλεντή/ σεις

Αφηγητής: Αλλά η Μάρω δε φοβάται σκέφτεται τί να ζητήσει
για να παν να της το φέρουν και να τους καθυστερήσει.

Μάρω: Έτσι δα χορεύει η νύφη;

Καλικάτζαροι: Ε! πώς;

Μάρω: Θέλει-ει-ει το χρυσό φουστάνι!

Καλικάτζαροι: Το χρυσό φουστάνι;;

Μάρω:   Ναι! το χρυσό φουστάνι!

Αφηγητής: Σαν τον άνεμο πηγαίνουν σαν τον άνεμο γυρίζουν
φέρνουν το χρυσό φουστάνι.

Καλικάτζαροι: Νάτο το χρυσό φουστάνι.  Βάλτο και έλα να χορέψεις.
Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις και µα/ζί µας να γλεντή/σεις
Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις και µα/ζί µας να γλεντή/σεις

Μάρω: Έτσι δα χορεύει η νύφη;

Καλικάτζαροι: Ε! πώς;

Μάρω: Θέλει-ει-ει τα χρυσά γοβάκια!

Καλικάτζαροι : Τα χρυσά γοβάκια;;

Μάρω: Ναι! τα χρυσά γοβάκια!

Αφηγητής: Σαν τον άνεμο πηγαίνουν, σαν τον άνεμο γυρίζουν
Φέρνουν τα χρυσά γοβάκια.

Καλικάτζαροι: Νάτα τα χρυσά γοβάκια. Βάλτα και έλα να χορέψεις.
Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις    και µα/ζί µας να γλεντή/σεις

Μάρω: Έτσι δα χορεύει η νύφη;

Καλικάτζαροι: Ε! πώς;

Μάρω: Θέλει-ει-ει το χρυσό κοκόρι!

Καλικάτζαροι: Το χρυσό κοκόρι;;

Μάρω: Ναι!     Το χρυσό κοκόρι.

Αφηγητής: Σαν τον άνεµο πηγαίνουν, σαν τον άνεµο γυρίζουν
Φέρνουν το χρυσό κοκόρι.

Αφηγητής: Μα να πάνε και να ' ρθούνε πήρε η αυγή να φέξει
την εβλέπει το κοκόρι κι αρχινά να ξεφωνίζει
κικιρίκου - κικιρίκου - κικιρίκου

Αφηγητής: Τρέχουν οι καλικατζάροι, τρέχουν κι όπου φύγει φύγει

Αφηγητής: Μάζεψε τα πράγματά της στο χωριό για να γυρίσει
φορτωμένη µε τ' αλεύρι κι όλα τα χρυσά τα δώρα.

Αφηγητής: Τη θωρεί η αδερφή της κι απ' τη ζήλια κοκκινίζει


Αδερφή: Από που µας ήρθες Μάρω µ' όλα τα χρυσά τα δώρα;

Αφηγητής: Έτσι κι έτσι είπε η Μάρω το και το η ιστορία.
Αφηγητής: Και κρυφά η αδερφή της µες στο στάβλο κατεβαίνει
το γαϊδούρι ξεφορτώνει και τραβάει για το μύλο

Αφηγητής: Έγνεψε το φεγγαράκι βγήκαν τ' ουρανού τ' αστέρια   
και στον πέτρινο το μύλο φτάσαν οι καλικατζάροι.

Αφηγητής: Ανεβαίνουν στις καμάρες κάτω φάνηκε η Κάλω
την κοιτάζουν σαστισμένοι βγαίνουνε και την τρομάζουν
γύρω της χοροπηδάνε και χορεύοντας της λένε:

Καλικάτζαροι: Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις   και µα/ζί µας να γλεντή/σεις
Σή/κω νύ/φη να χορέ/ψεις    και µα/ζί µας να γλεντή/ σεις

Αδελφή: Έτσι δα χορεύει η νύφη;

Καλικάτζαροι: Ε! πώς;

Αδερφή: Θέλει το χρυσό φουστάνι σκουλαρίκι και στεφάνι.
Θέλει τ' ασημένιο τάσι, θέλει τ' ουρανού τ' αστέρια..

Καλικάτζαροι: Ώστε έτσι θέλει η νύφη;

Αδερφή: Ναι ναι ναι!  Θέλει τόσα κι άλλα τόσα.! Φέρτε τα και θα χορέψω!

Αφηγητής: Την κοιτάζουν θυµωµένοι  και αρχίζουν να φωνάζουν:
Κόψε , σκίσε, τράβα, τσίµπα Κόψε , σκίσε, τράβα, τσίµπα
Κόψε , σκίσε, τράβα, τσίµπα Κόψε , σκίσε, τράβα, τσίµπα


8ος σταθμός Θεσσαλία:
Ώρα για χορό . Τα αγόρια χορεύουν τα κάλαντα.

9ος σταθμός Ήπειρος:
Χορεύουν τα κορίτσια.

Εργαστήρι κατασκευών με γονείς:
Δέντρα , κεριά από παλιά βιβλία, στεφάνια-ημερολόγια από φυσικά υλικά, χιονανθρωπάκια από παιδικές κάλτσες, πήλινα στολίδια.







Τέλος παρουσιάσαμε τα έθιμα που φορτώσαμε στους γονείς  τραγουδώντας τα κάλαντα , χορεύοντας και παίζοντας παιχνίδια μαζί τους.
Κάθε ομάδα παιδιών αφού άναβε τα λαμπάκια της περιοχής  όπου προέρχονταν τα κάλαντα που τραγουδούσε, με την τεχνική της μαγικής εικόνας, (γράψαμε το όνομα κάθε περιοχής με άσπρο λαδοπαστέλ και όταν έβαφαν το λαμπάκι με νερομπογιά εμφανίζονταν το όνομα), παρουσίαζε και ένα έθιμο.


Ανταλλάξαμε δώρα που είχαν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους  αλλά και ο Άγιος Βασίλης δεν μας ξέχασε  αφού πέρασε και μας έδωσε και αυτός το δώρο του.



ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ !!!!